Gunnar bloggar från Singapore om nya pedagogiska grepp

Publicerad: 2014-09-15

gunnarLITENI augusti sa CeFAM:s verksamhetschef Gunnar Nilsson tack och hejdå – för en tid. Med ett prestigefyllt stipendium i bagaget reste han till Lee Kong Chian School of Medicine i Singapore. Där ska han vara lärare och gästprofessor under en termin. Nu bloggar han om sina upplevelser och intryck.

 

 

TILL BLOGGEN

Det var i vintras som professor Gunnar Nilsson fick ett stipendium från STINT (Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning) för en termins vistelse vid Lee Kong Chian (LKC) School of Medicine i Singapore. Det är en förväntansfull professor som nu befinner sig i sin tillfälliga hemstad.
– Det blir en spännande period för både mig och min familj. Jag känner mig djupt hedrad av stipendiet, säger Gunnar. Kontakterna och erfarenheterna som skapas här är en fin möjlighet för mig att utvecklas i min yrkesroll och kommer att bidra till att utbildning och undervisning förnyas på hemmaplan.

Under hösten ska han undervisa och arbeta med att utveckla läkarprogrammet och pedagogiskt inriktad FoU på Lee Kong Chian school of Medicine - som är en del av Nanyang Technological University. Lärosätet är högt rankat i världen och har gott renommé när det gäller undervisningsmetoder och tekniska lösningar.
– Det som först har slagit mig är hur mycket resurser som satsas på IT och system som ger unika möjligheter för lärandet för studenter, men också för lärare och administratörer.

Ett grepp är att ge återkoppling till studenterna direkt efter varje moment via en särskild app på en iPad som alla har fått. Andra exempel är att alla viktiga föreläsningar spelas in på film eller finns tillgängliga på power-point eller pdf.

Den mesta undervisningen bygger på Team Based Learning (TBL). Enkelt uttyckt betyder det att varje student, enskilt eller i grupp, förväntas förbereda sig före en föreläsning genom att lyssna på en videoinspelning på nätet eller genom att läsa ett visst avsnitt. Den gemensamma undervisningen används sedan till att diskutera svårigheterna i det inlästa materialet och till att få möjlighet att praktisera lärdomarna som materialet har gett.
– Lärarens roll flyttas då från föreläsare till att vara stöd och hjälp i diskussioner. Det ska bli intressant att se om det går att hitta någon form för att utveckla likande lösningar på Karolinska Institutet, säger Gunnar.

STINT-stipendiet innebär att även familjen kan följa med. Den första tiden har gått till att ordna boende, få igång allt kring arbetet, och få vardagen att fungera.
– Första månaden har jag varit här på egen hand, men familjen är på ingång. Jag bor på 16:e våningen i en lägenhet, har börjat baka svenskt bröd, och cyklar vanligen till universitetet som ligger ganska nära, säger Gunnar Nilsson.

Text: Daphne Macris

Verksamhet:
Övergripande
Publicerad av:
Daphne Macris
Datum:
2014-09-15