Rätt med omättat fett för hjärtat

Publicerad: 2015-12-18

FettWEBBÄr margarin och smör farligt för hälsan och är det verkligen nyttigt med kokosfett? Kostforskaren Ulf Risérus slog hål på myter och presenterade den senast forskningen om fett då han gästade Akademiskt primärvårdscentrum. En sak är säker rätt fett i kosten minskar risken för hjärtkärlsjukdomar och typ 2-diabetes.


Ett femtiotal primärvårdsdietister fanns på plats på föreläsningen som arrangerats av Åsa von Berens, FPU-ledare (fortbildnings- och utvecklingsledare) för dietister på Akademiskt primärvårdscentrum.
– Eftersom "fett-debatten" är het i media får primärvårdsdietister många frågor från sina patienter. Patienterna är bland annat osäkra på vilken typ av fett de ska välja, vilken mängd fett kroppen behöver och hur väl underbyggda dagens näringsrekommendationer egentligen är, berättar hon.

Därför bjöds Ulf Risérus, docent i klinisk nutrition och metabolism vid Uppsala universitet, in för att föreläsa om evidens och rekommendationer kring fett. Han forskar om kostens betydelse för uppkomsten av fetmarelaterade sjukdomar som hjärtkärlsjukdomar och typ 2- diabetes. 

 

RättFettwebb

Åsa von Berens, FPU-ledare, Akademiskt primärvårdscentrum och föreläsaren Ulf Risérus.

 

Medelhavskost minskar dödlighet
Vilka är då de senaste kostrekommendationerna? Vad är vetenskapligt fastställt och vad är bara trender eller myter i media? En studie från Livsmedelverket visar att 8 av 10 svenskar får i sig för mycket mättat fett som exempelvis finns i kött, feta mejeriprodukter samt palm- och kokosolja.  Den senaste fettforskningen visar att det är just kostens fettsammansättning som spelar stor roll för riskerna för hjärtkärlsjukdomar och diabetes. Det är med andra ord viktigare vilken typ av fett vi väljer, än hur mycket fett vi äter. Att byta ut mättat fett mot fleromättat minskar riskerna för hjärtkärlsjukdomar.  Studier visar att så kallad Medelhavskost, som är rik på omättat fett som nötter och rapsolja, minskar risken både för dödlig hjärtkärlsjukdom och typ 2-diabetes. 

Kokosfett inte hälsosamt
Kokosolja och kokosfett är något som blivit lite ”trendigt” de senaste åren, men Ulf Riséus pekade på att det inte finns någon evidens för att det skulle vara hälsosamt. Det är nyttigare än smör, men sämre än omättade fetter. Han betonade dock att det behövs mer studier kring kokosolja- och fett och att högkonsumtion av livsmedlet bör undvikas innan mer data finns.

Åsa von Berens var mycket nöjd efter föreläsningen.
– Det blev en väldigt intressant eftermiddag! Ä
mnet engagerade och frågorna från åhörarna var många, säger hon.

Deltagarna Josefin Appelkvist från Aleris Rehab Liljeholmen och Lena Camarch Rydberg från Rehab Nordost Jakobsberg håller med.
– Det var en intressant och bra föreläsning. Bra med en sammanfattning av aktuell forskning, det är ibland svårt att finna tid att läsa vetenskapliga artiklar, säger Josefin.
– Det känns värdefullt att få en bekräftelse på att det man säger är rätt. Vi får så många frågor just om fett från patienterna, avslutar Lena.

 Text och bild: Jessica Lindh

 

Fakta: Fetter i livsmedel

(källa Ulf Risérus föreläsning på Akademiskt primärvårdcentrum 16 december)

• Mättade: kött, chark, feta mejeriprodukter och ägg, men även i palmolja och kokosolja.

• Transfetter: snabbmat, bakverk, kex, bullar, godis, snacks (även i feta mejeriprodukter).

Omättade fetter:

• Enkelomättade: rapsolja, olivolja, nötter, men även i mejeri och kött.

• Fleromättade (omega-6 & 3): rapsolja, sojaolja, majsolja, solrosolja, frön, nötter, margariner, fet fisk.

Verksamhet:
Övergripande
Publicerad av:
Daphne Macris
Datum:
2015-12-18